Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Virus op de begin pagina
27-01-2016, 13:03:54,
Virus op de begin pagina
Hallo allemaal,

Vorige week zijn we getroffen door een virus op de hoofdpagina.

Helaas bleken mijn maatregelen niet voldoende en zijn we vandaag weer getroffen. Inmiddels zijn we weer virusvrij en heb ik een aantal maatregelen getroffen om een nieuwe infectie te voorkomen.

Voor de duidelijkheid: Er zijn geen accounts of wachtwoorden gelekt, het gaat hier om een lek in Wordpress waarbij er alleen een virus infectie gedaan word. Het forum heeft hier overigens geen last van!

Overigens: Iedereen die een virusscanner op zijn PC heeft staan (telefoons en tablets van Apple en Android hebben er sowieso geen last van) zal geen problemen ondervinden. Het betreffende virus is ook relatief onschadelijk. Voor degene zonder virusscanner: zorg dat je er zo snel mogelijk één hebt!

Voor wie het interessant vind: Voor de hoofdpagina gebruiken we Wordpress, maar daar zit dus schijnbaar een lek in. Dit hoeft niet eens Wordpress zelf te zijn, maar kan ook een plugin of een thema zijn die een lek heeft.

Na enig uitzoeken weet ik nu in ieder geval welk bestand er te grazen word genomen en kan ik een eventuele volgende virus besmetting razendsnel verhelpen.

Ik heb bij de eerste aanval alle admin en database wachtwoorden en accounts al gewijzigd, maar dat maakt voor dit type infectie niet uit. Tevens heb ik toen Wordpress naar de laatste versie gezet.

Ik heb nu een aantal rechten op de server nog strakker gezet, maar vrees dat dit niet genoeg is. Ik ga vanavond er verder mee aan de slag en zal dan ook een nieuwe versie van het Wordpress thema aanschaffen en installeren.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

Groetjes,
Dennis
Antwoord
27-01-2016, 14:41:32,
RE: Virus op de begin pagina
Super bedankt weer voor al je inspanningen Dennis!

Begrijp ik nu goed dat ik beter een shortcut naar het forum kan maken ipv naar de hoofdpagina?
Antwoord
27-01-2016, 15:58:16,
(27-01-2016, 14:41:32)rieneke schreef: Begrijp ik nu goed dat ik beter een shortcut naar het forum kan maken ipv naar de hoofdpagina?

Dat kan, maar ik ga er van uit dat we na vanavond uit de problemen zijn. Zit nu op het werk en kan dan dus nog niet zo veel doen. We zijn nu in ieder geval virusvrij en ik verwacht na vanavond dat we helemaal geen issues meer hebben Wink
Antwoord
27-01-2016, 17:42:55,
Bedankt voor al je moeite Dennis
Het zijn wel volhouders he
Mijn antivirus hield hem zoals je weet keurig tegen Smile
Succes!!
In liefdevolle herinnering: Silver, Jara, Kelly, Sjors en Bobby
Antwoord
28-01-2016, 21:54:45,
Zijn niet zo zeer volhouders, maar computers die dit in de gaten houden. Op het moment dat ze "zien" dat de boel virusvrij is komen ze gewoon weer langs.

Het probleem zit in één van de plugins die we op de site gebruiken, echter ben ik er nog niet achter welke dat is. Onderzoek gaat door Smile
Antwoord
28-01-2016, 22:15:40,
Je bent er maar druk mee Smile
In liefdevolle herinnering: Silver, Jara, Kelly, Sjors en Bobby
Antwoord
02-02-2016, 18:56:54,
Bedankt Dennis!
Antwoord
02-02-2016, 20:53:48,
Geen idee, nou ja, maar iig bedankt Dennis! voor al je moeite Smile
...if you don't see me ... 
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)