Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Help! Kat blijft buiten bak plassen
02-07-2020, 10:19:11,
Help! Kat blijft buiten bak plassen
Hallo allemaal,

Wat fijn dat er een katten forum bestaat :-) ik heb namelijk een probleem en ik weet echt niet meer wat ik kan doen om het probleem te verhelpen. Hopelijk kunnen jullie me advies geven!
Ik heb 2 Britse korthaar katers van nu 2 jaar oud. Eerst hadden we alleen Lux maar na een halfjaar kwam daar ook Jax bij. Ze zijn gelukkig echte vriendjes. Onze dierenarts raadde aan ze met 6 maanden te castreren, dus dit hebben we bij ze allebei laten doen. Toen ze allebei een jaar oud waren zijn we van een appartement verhuisd naar een woning met een tuin. Na een aantal maanden begon ik te merken dat er een kat uit de buurt bij ons voor de deur ging zitten en Jax vond dit absoluut niet fijn. Ze konden elkaar zien door een raam en het plassen van Jax buiten de bak begon. We hebben het raam toen afgeplakt en het plassen leek even te stoppen maar helaas niets bleek minder waar. Het is één specifieke plek waar hij doet dit, bij de voordeur. We hebben twee kattenbakken maar besloten er toen een derde bij te zetten op de plek waar Jax plast, bij de voordeur. Maar helaas blijft Jax achter de bak plassen en helaas dus niet op de bak. We maken de bakken iedere dag schoon en hebben inmiddels ook Feliway Classic geprobeerd maar helaas blijft Jax buiten de bak plassen op steeds dezelfde plek.

Wat kunnen we nu nog doen? Helaas is de geur inmiddels zo erg dat je het direct ruikt bij binnenkomst.

Onze katten blijven in principe alleen maar binnen, soms laten we ze in de tuin. Eerst aan een lijn maar dit is niet heel handig, daarom laten we ze soms los in de tuin en letten we goed op. Jax wil erg graag ook buiten de tuin heb ik in de gaten en is überhaupt erg bezig met naar buiten gaan. Wanneer we een raam open hebben staan en de deur van de kamer dicht hebben heeft hij in de gaten dat het raam daar openstaat en wil hij daar steeds naar binnen. Wil Jax soms echt naar buiten? Kan dit het plasprobleem oplossen? Ik vind dat erg eng omdat het een heel mooi en lief katje is en ik bang ben dat er iets met hem gebeurd of dat hij niet meer naar huis komt. 

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen. Bedankt alvast!
Antwoord
02-07-2020, 10:37:53, (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-07-2020, 10:38:21 door rieneke.)
RE: Help! Kat blijft buiten bak plassen
Allereerst zou ik even een vers plasje bij de dierenarts laten controleren: stress kan aanleiding zijn tot blaasproblemen.

Kan het zijn dat de andere kat geursporen achterlaat bij de buitenkant van de deur war Jax op reageert?
Maak je schoon met een middel met enzymen, zoals Urine Off?
Bied je de katten voldoende afleiding en bezigheden binnen, zoals bijv. voedselverrijking, spel enz?
Is het mogelijk je tuin af te zetten of een buitenren te maken?

Vrij buiten laten zal Jax wellicht erg waarderen, maar raad ik je toch met klem af.
Antwoord
02-07-2020, 11:24:08,
Bedankt voor je reactie!

Ik heb inderdaad het vermoeden dat de kat van de buren geursporen achterlaat bij onze deuren.
We maken alles inderdaad schoon met middeltjes als Urine Off e.d. al erg veel middeltjes geprobeerd.
Ze hebben veel speelgoed, tunneltjes en krabpaal. Zijn er spelletjes aan te bevelen?
De tuin afzetten wordt lastig maar ik was wel aan het kijken naar een rolsysteem dat op de schuttingen gezet kan worden.

Bij de dierenarts zijn we nog niet geweest omdat hij het altijd op dezelfde plek doet en ik daarom er niet aan gedacht heb dat er een blaasprobleem kon zijn.
Ze krijgen allebei Royal Canin tegen blaasgruis omdat Lux blaasproblemen heeft gehad.
Antwoord
02-07-2020, 11:48:04, (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-07-2020, 11:49:47 door rieneke.)
Je bedoelt het oscillot systeem, als ik de naam goed onthouden heb?
Kan afdoende zijn mits je katten niet al te slim zijn: de echte slimmeriken zien al snel de zwakke plekken waar de bevestiging zit. Zit je op FB? Daar heb je een actieve interessante groep waar het afzetten van je tuin wordt besproken.
Als je interesse hebt zoek ik de naam even voor je op.

Speelgoed zonder meer is saai. Laat een gedeelte van de speeltjes slingeren, en rouleer wekelijks zodat er variatie is. Katten vinden het vooral leuk als je met ze speelt, zo maken ze geluksstofjes aan in de hersenen. Speel liever wat vaker kort met ze dan eenmalig langere tijd. Vis uit wat ze leuk vinden: laserlampje (altijd afsluiten met iets wat ze echt kunnen vangen), veter, propje folie, whatever.
Voedselverrijking is een belangrijke, laat ze werken voor hun eten, uiteraard op hun niveau. Je kan geweldige voerpuzzels kopen, maar je kan ook aan de gang met w-c rollen, eierdozen, lege petflesjes, tissuedozen enz. Er is genoeg over te vinden hoe of wat. Snoepjes verstoppen is ook reuze spannend.
Haal ook nieuwe interessante dingen naar binnen: een kartonnen doos, eikels, veren enz.
En laat ze af en toe eens lekker zwijmelen door een drupje valeriaantinctuur op een speeltje (Kruidvat), of door het te bespuiten met playspray (dierenwinkel).
Antwoord
02-07-2020, 11:53:44,
De fb groep heet: Afgeschermde tuin voor je katten en de inrichting ervan.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)